Hop til hovedindhold

Lån eller lej lokaler

På Kulturcenter Mariehøj finder du en bred vifte af lokaler - fra store sale til små hobbyrum.

Lokaler

Kulturcenter Mariehøj kan lånes eller lejes af alle. 

Læs mere om lokalerne og hvordan du låner eller lejer dem her:

Lån eller lej lokaler

Servicestandarder 2024

  • Kulturcenter Mariehøj danner en attraktiv, fysisk ramme om mangfoldige aktiviteter for børn og voksne. Kulturcentret er borgernes hus, og alle kan derfor låne eller leje lokaler til møder, foredrag og kreativ udfoldelse – og man kan også blot smutte forbi og kigge på kunst og få sig en hyggestund i caféområdet.

    Er vejret til det, er det muligt at låne eller leje udstyr til husets udendørs aktiviteter – minigolf, petanque, bordtennis og basket, ligesom Kulturcenter Mariehøj er et perfekt udgangspunkt for en tur på Mariehøjen eller naturlegepladsen.

    Kulturcentrets omdrejningspunkt er hovedindgangen i område A med den store glasfacade. Fra hovedindgangen er det lettest at finde rundt, hvis det er første gang, man besøger stedet. I området findes en reception, hvor det altid er muligt at komme i kontakt med stedets personale. For udstyr til de udendørs aktiviteter se opslag ved hovedindgangen.

  • Tjek rejseplanen for offentlig transport.

    Der er 201 parkeringspladser placeret rundt om bygningskomplekset. Der er handicapparkering tæt på hovedindgangen og ved indgang B (bagsiden) – indkørsel Øverødvej 246B samt ved indkørsel Øverødvej 246A.

    Der er handicapramper ved stort set alle indgange. Der er handicaptoiletter i alle områder og på alle etager. Der er elevator i foyeren ved hovedindgangen, og der er ligeledes elevator ved indgang B.

    Langt de fleste døre ind til kulturcentret åbner automatisk.

    Der findes to hjertestartere - en udendørs ved indgang C og en indendørs i Storm P.

    Beredskabsplan findes lige inden for ved hovedindgangen, ved indgang C og Storm P.

    Det er ikke tilladt at ryge indendørs i kulturcentret.

  • Lokaler på Kulturcenter Mariehøj kan lånes eller lejes af alle. Huset rummer mange forskellige typer lokaler og udendørs anlæg.

    Følgende kan låne lokaler: Godkendte foreninger i Rudersdal Kommune, grundejerforeninger, politiske partier og kommunens egne institutioner og afdelinger. Der kan dog være betaling for specifikke opstillinger og anvendelse af forskelligt udstyr, der kræver en personalemæssig særlig indsats. Se prisliste.

    Følgende kan leje lokaler: Borgere, brancheforeninger, virksomheder, organisationer og selvorganiserede netværk m.fl. kan leje lokaler. Se prisliste.

    Der er mange fællesarealer både udendørs og indendørs, som frit kan benyttes.

    Arrangementer af mere privat karakter som fx fødselsdag, konfirmation, barnedåb e.lign. kan kun holdes i caféområdet i samarbejde med kulturcaféen. Henvendelse på cafe@cafekultur.dk.

  • Teknisk serviceteam, mail: serviceteam-mariehoj@rudersdal.dk. tlf.: 46 11 56 06.

    Daglig drift, specielle opsætninger, lys, lyd m.v.

    Aktivitetskoordinator Helle Lehrmann, mail: hleh@rudersdal.dk,tlf.: 72 68 56 18.

    Koordinering og sparring om husets anvendelse i forhold til arrangementer og aktiviteter.

    Kultur- og informationsmedarbejder Mia Bursø Kristensen, mail: mks@rudersdal.dk, tlf.: 72 68 56 23.

    Annoncering på infoskærme, brugerråd, økonomi.

    Kunstkonsulent Katrine Thygesen, mail: katt@rudersdal.dk, tlf. 72 68 56 09.

    Udstillinger og andre kunsttiltag.

    Sekretariatschef Maria Nielsen Westbrook, mail: west@rudersdal.dk, tlf.: 72 68 56 12.
    Budgetansvarlig, kontrakter og aftaler.
     

  • Bemandet åbningstid:

    Mandag-torsdag kl. 07.00-22.00

    Fredag kl. 07.00-17.00

    I den bemandede åbningstid kan man henvende til serviceteamet på tlf. 46 11 56 06 eller ved servicekontoret ved indgang B.

    Kulturcenter Mariehøj kan også anvendes udenfor bemandet åbningstid - fx i weekender. Lokalet bookes på: www.frivillig.rudersdal.dk. I god tid inden anvendelse af lokalet skal du kontakte serviceteamet af hensyn for nøgle og alarm.

    I skolernes sommerferie er der ændrede åbningstider, som bliver annonceret i god tid. Kulturcentret er lukket mellem jul og nytår, på helligdage og fredagen efter Kristi Himmelfartsdag.

  • Der er møblement i alle lokaler, der svarer til lokalets anvendelse og antal deltagere. Opstillingen i lokalet kan variere. Lokalet ryddes op efter brug, så det er klar til næste bruger.

  • Ved afholdelse af åbne arrangementer på Kulturcenter Mariehøj kan dette annonceres på kulturcentrets infoskærme mod levering af færdig fil (jpg/png) til Mia Bursø Kristensen.

    I hele kulturcentret er der opsat grå opslags- tavler, hvor man er velkommen til at hænge mindre foldere eller plakater (maksimalt i A4-størrelse).

    Der er trådløst internet i alle lokaler med adgang til både Borgernet Rudersdal og kommunens administrative net (sidstnævnte til brug for ansatte i Rudersdal Kommune). Der kræves ikke adgangskode.

  • Kulturcaféen leverer mod bestilling mødeforplejning. Caféen kan kontaktes på mail cafe@ cafekultur.dk.

    I lokalerne Per Kirkeby og Richard Mortensen er det ikke tilladt at medbringe egen for plejning - denne bestilles hos kulturcafeen.

    Kulturcaféen har alkoholbevillingen på Kultur center Mariehøj. Ifølge bevillingslovgivningen betyder det, at forpagter har retten til og ansvaret for udskænkning af alkohol. Det er derfor ikke tilladt selv at medbringe alkoholiske drikke til videresalg uden aftale med forpagteren om proppenge.

  • Overordnet set gælder folkeoplysningslovens regler om lokalehenvisning i forhold til foreninger m.fl., der ønsker at benytte kulturcentrets lokaler. Dvs. at de kan låne lokaler uden beregning – primært inden for

    husets åbningstider. Lokalerne lånes som anført i ”Faciliteter og anvendelse – (servicestandarder)”.

    For foreninger og andre, der låner lokaler, kan der forekomme betaling ved større arrangementer, der kræver en omfattende opsætning og anvendelse af forskelligt udstyr. Dette aftales i hvert enkelt tilfælde med serviceteamet.

    Borgere, organisationer, virksomheder og selvorganiserede netværk kan leje lokaler til priser anført i denne prisliste. Lokaler kan ikke lejes til private arrangementer som fx konfirmationer, fødselsdage, barnedåb – fester i det hele taget.

    Kultursalen

    Leje af lokale: Pris pr. time: 2.125 kr. – dog maks. 16.000 kr. pr. arrangement.

    Ved aflysning fra en måned før arrangement betales 75 % af taksten.

    Ved aflysning mindre end 7 dage før arrangementet betales 100 % af taksten.

    Øvrige ydelser

    Scene
    Opsætning: 1.850 kr. Nedtagning: 1.850 kr. Opsætning og nedtagning af rækværk på scene: 1.400 kr. Opstilling podier pr. stk. 80 kr. Nedtagning podier pr. stk. 80 kr. Opsætning/nedtagning af lysbord og lamper: 700 kr.

    Møblement
    Opstilling stole: 990 kr. Nedtagning stole: 990 kr.
    Opstilling borde: 495 kr. Nedtagning borde: 495 kr.

    Teknisk udstyr
    Mixer og øvrigt lydudstyr: 1.510 kr.

    Per Kirkeby

    Leje af lokale: Pris pr. time: 495 kr.

    Opstilling af borde og stole: 775 kr. Nedtagning af borde og stole: 775 kr.

    Richard Mortensen

    Leje af lokale: Pris pr. time: 330 kr.

    Opstilling af borde og stole: 775 kr. Nedtagning af borde og stole: 775 kr.

    Christine Swane, Bo Bojesen, Ib Spang Olsen og Ib Geertsen

    Leje af lokale: Pris pr. time 320 kr.

    Det er ikke muligt at bestille opstilling/nedtagning af borde og stole i disse lokaler.

    Ebba Breda
    Leje af lokale: Pris pr. time 130 kr.

    Kulturs mødelokale
    Leje af lokale: Pris pr. time 185 kr.

    Storm P.  
    Leje af lokale:

    • Lokale 205: Pris pr. time: 320 kr.
    • Øvrige lokaler: Pris pr. time 185 kr. 

    Det er ikke muligt at bestille opstilling af borde og stole i lokalerne i Storm P.

    Musiklokaler
    Leje af lokaler:

    • Griegsalen: Pris pr. time 625 kr.
    • Øvrige musiklokaler: Pris pr. time 185 kr.
    • Musikøverum/studie – henvendelse til Ung i Rudersdal – ungi@rudersdal.dk

    Faglokaler
    Leje af lokaler:

    • IT lokalet: Pris pr. time 320 kr.
    • Malersalen: Pris pr. time 320 kr.
    • Spejlsalen: Pris pr. time 320 kr.
    • Værksteder 1-5: Pris pr. time 320 kr.

    Udlejning af glas- og lerovne: Pris pr. gang 500 kr.

    (Brændinger skal koordineres med øvrige brugere af ovnene).

    Udendørs

    Leje af hundetræningsbane: Pris pr. time 185 kr.

    Øvrige udendørs områder og faciliteter kan frit anvendes.

    Generelle betingelser for alle kommunens lokaler

    • Manglende oprydning og ekstra rengøring: 1.210 kr.
      (Hvis rengøringsfirma indkaldes, videresendes fakturaen til brugeren).
    • Erstatning af nøgle til kommunens lokaler: 1.210 kr.
      (Hvis låsesmed indkaldes, videresendes fakturaen til brugeren).
    • Manglende aflåsning af lokale efter brug: 1.210 kr.
      (Hvis den manglende låsning medfører hærværk, tyveri e.lign., gøres bruger ansvarlig for tabet).
      Udløst tyverialarm, hvor Beredskabet rykker ud: 1.470 kr.
    • Udløst brandsikringsanlæg, hvor Beredskabet rykker ud: 6.460 kr.

    Taksterne prisfremskrives en gang årligt i forbindelse med kommunens budgetlægning.

  • Kultursalen

    Kultursalen ligger i område D. Salen er indrettet som black boks uden fast opstilling af scene og stole. Salen er velegnet til teater, koncerter, foredrag, konferencer o.lign.

    • Lokalet er L26,4 x B19,3 = 509 m2.
    • Salen er godkendt til maks. 350 personer i biografopstilling og maks. 200 personer ved bordopstilling. Uden møblement må der være 440 stående personer.
    • Scenen er modulopbygget. Største areal: 12 x 7 m2. Der er mobil rig monteret med basislys og lydudstyr med 16 kanals mixer.
    • Inventar til salen, der kan bestilles hos ser-viceteamet: Borde, stole, mobile udstillingsvægge og spejle, projektor, lærred, tribuneopbygningsmoduler, mobil teleslynge og flygel.

    VED BOOKING: Husk at afsætte tid både før og efter til evt. opsætning/nedtagning.

    Se prisliste for opsætning og anvendelse af grej.

    Per Kirkeby

    Per Kirkeby ligger i område B i direkte forbindelse med foyeren ved hovedindgangen.

    Lokalet har en størrelse, der er velegnet til foredrag/konferencer/møder/undervisning, mindre koncerter/musikarrangementer o.lign.

    • Lokalet er L18 x B9,5 = 171 m2.
    • Lokalet er godkendt til maks. 149 personer i biografopstilling og maks. 80 personer ved bordopstilling.
    • Inventar til lokalet: Projektor, lærred, flip- over, whiteboard, lydanlæg, fast teleslynge og flygel.
    • Der er mørklægningsgardiner.
    • Forplejning ved anvendelse af dette lokale skal aftales og købes hos Kulturcaféen.

    Richard Mortensen

    Richard Mortensen ligger i område B, stuen. Lokalet har en størrelse, der er velegnet til foredrag, konferencer/møder/undervisning.

    • Lokalet er L15,7 x B7,8 = 122 m2.
    • Lokalet er godkendt til maks. 49 personer uanset opstilling.
    • Inventar til lokalet: Projektor, lærred, flip- over, whiteboard.
    • Der er mørklægningsgardiner.
    • Forplejning ved anvendelse af dette lokale skal aftales og købes hos Kulturcaféen.

    Storm P.

    Storm P. – borgernes hus - ligger i område D og er et område med større og mindre lokaler, der er velegnet til møder, undervisning og mindre seminarer og foredrag.

    • Lokale 205 har møblement til 20 personer. Ved mere end 20 personer skal der ved booking bestilles ekstra møblement.
    • Lokale 212 – plads til 16 personer
    • Lokale 215 – plads til 16 personer
    • Lokale 220 – plads til 12 personer
    • Akvariet - plads til 14 personer (kun borde og stole)

    I alle lokaler er der projektor, lærred, flipover, whiteboard, mobile flip-over og mørklægningsgardiner.

    Storm P. rummer fællesområdet ”Torvet”, som kan benyttes som et samlingssted for større møder og andre sammenkomster efter særlig aftale med lokalebookingen på mail

    lokalebooking@rudersdal.dk. Aktiviteten må ikke være til gene for øvrige brugere af Storm P.

    Kulturen 

    Kulturen er et mødeområde med 4 lokaler, der hedder Kulturen 1,2,3 og 4. De ligger på 1. sal i område B. 

    • Kulturen 1 er 24 m2 og har plads til 14 personer. Der er storskærm og flip-over.
    • Kulturen 2 er 24 m2 og har plads til 8 personer. Der er flip-over.
    • Kulturen 3 er 95 m2 og har plads til 12 personer. Lokalet består af mødelokale, loungeområde og et lokale med 2 arbejdspladser. Der er projektor og flip-over. Der er adgang til anretterkøkken.
    • Kulturen 4 er 65 m2 og har plads til 8 personer. Lokalet består af mødelokale, workshopområde med højborde og et lokale med 2 arbejdspladser. Der er adgang til anretterkøkken. 
      BEMÆRK: Adgang til Kultur 4 sker ved indgang B (samme indgang som til Richard Morten) – op ad trappen 
    • Lokalerne 2, 3 og 4 kan bookes samlet og er velegnet til temadage og -møder, workshopforløb eller projektmøder. 
    • Alle lokaler kan bookes enkeltvist.

    Lokaler kan ikke sæsonbookes og bookes via frivillig.rudersdal.dk.

    Øvrige mødelokaler

    Christine Swane og Bo Bojesen – ligger i område B, 2. sal.

    • Velegnet til møder, undervisning og foredrag.
    • Begge lokaler er L8,4 x B5,8 = 48 m2.
    • Der er plads til 20 personer i hvert lokale.
    • Fuldt opdateret AV-udstyr.

    Ebba Bredas Salon – ligger i område B, st. ved Kulturgangen – 6 personer. Ingen AV-udstyr.

    Ib Spang Olsen - ligger i område D - 92 m2 – 30 personer. Fuldt opdateret AV-udstyr.

    Ib Geertsen - ligger i område B, st. 59 m2 – 16 personer. Fuldt opdateret AV-udstyr.

    Musikskoler

    Musiklokaler ligger i område C. Lokalerne er velegnet til musisk undervisning.  Alle lokalerne har et mindre lydanlæg, hvor der fx kan afspilles musik fra mobilenheder samt klaver eller flygel.

    • Griegsalen: Musiksal til større orkestre op til bigbandstørrelse. Stole til 50 personer. Lokalet er L20 x B6,6 = 132 m2.
    • Lokale 1,2, 5, 6, 8 og 10: Plads til mellem 3 og 8 personer.

    Musik- og øvelokaler

    • Studie 1 er et lydisoleret øverum med tilhø- rende indspilningsmuligheder. Lokalet har plads til et band på 6-8 personer.

    Mere information om lokalerne kan fås ved henvendelse til Ung i Rudersdal på mail ungi@ rudersdal.dk.

    Faglokaler

    • IT undervisning – ligger i område C, st. Plads til 14 personer inkl. underviser. Der er 6 faste computere i lokalet. Resterende pladser med stik til egen computer.
    • Malersalen – ligger i område B, 1. sal. Velegnet til undervisning i billedkunst – op til 50 personer.
    • Spejlsalen – ligger i område B. st. Velegnet til motionshold – ca. 15 personer.

    Værksteder

    • Værksted 1: Billedkunst – område B, st. -30 personer.
    • Ib Geertsen: Sy- og mødelokale – område B, st. -  16 personer.
    • Værksted 3: Billedkunst og smykkeværksted  – område B, 2. sal - 16 personer.
    • Værksted 5: Billedkunst, ler og glas – område C, st. – 15 personer.

    Pauserum

    • Foyer ved hovedindgang – område A – reception, sofagruppe og informations-
      og brochurestandere.
    • Caféområdet ved hovedindgang – område A
    • Sofagrupper og kunstudstilling.
    • Foyer ved indgang til område C – sofa- gruppe.
    • Torvet i Storm P. – samtaledisk, små borde/ stole, Storm P. udstilling, informations- og
       brochurestandere.
    • Der er placeret højborde i hele Kultur- gangen, der går fra område B gennem caféområdet og til Kultursalen i område D.

    Alle ovennævnte områder kan frit benyttes.