Hop til hovedindhold

Brugerråd

Kulturcenter Mariehøj hører under Rudersdal Kommune. Kultursekretariatet er ansvarlig for husets drift og anvendelse. Dertil er der et brugerråd med repræsentation af foreninger og andre institutioner, som har tilknytning til kulturcentret.

Lidt om brugerrådet

Brugerrådet for Kulturcenter Mariehøj arbejder primært med bygningens drift og serviceniveau, samarbejder mellem brugerne m.m.

I brugerrådet deltager en repræsentant fra de faste brugere, f.eks. musikskolen og aftenskolerne samt en repræsentant fra hver af de foreninger, der har sæsonbooket lokaler på Mariehøj. Derudover deltager repræsentanter fra Kultur samt Mariehøjs tekniske serviceteam og en repræsentant for Kommunalbestyrelsen inviteres.

Brugerrådet kan rådgive ledelsen af Kulturcenteret i forhold til bygningernes drift, om aktivitetsudvidelser, større nyanskaffelser, ombygninger, ændret indretning, nyanlæg samt besparelser.

Møder og referater

Der afholdes mindst to årlige møder. Endvidere kan der indkaldes til ekstraordinære møder ved særlige lejligheder. På det første møde i februar/marts drøftes bl.a. forslaget til fordeling af lokaler for den kommende sæson.

På det andet møde i august/september drøftes bl.a. forslaget til kommunens budget for det kommende år. Brugerrådet kan komme med forslag og ønsker til budgettet, herunder anlægs- og større vedligeholdelsesprojekter.

Kontakt

Kontaktperson er Mia Bursø Kristensen

mks@rudersdal.dk

Referater 2024

    • Deltagere: ABS Kroket, Cobalt, Nærum Lokalteater, Dansk Syrisk forening, Ældre Sagen, Vedbæk Garden, Vedbæk Hundeklub, Ung i Rudersdal.
    • Deltagere fra kultursekretariatet: 

      Leder af Kulturcenter Mariehøj Maria Nielsen Westbrook - afbud
      Teknisk serviceteam ved Brian Lönnqvist
      Aktivitetskoordinator Helle Lehrmann
      Kultur- og informationsmedarbejder Mia Bursø Kristensen

    • Godkendelse af dagsorden

      Godkendt.

    • Godkendelse af referat fra møde den 6. december 2023

      Godkendt - link virkede dog ikke.

    • Besøg af Klimasekretariatet ved Marie Aarup

      Marie fortalte om Klimasekretariatet, og hvordan der arbejdes med Klimahandleplanen i Rudersdal Kommune. 

             Hvordan kan vi alle arbejde for at gøre Mariehøj til et klimavenligt hus? 

             Hvad kan brugerrådet gøre?  Idéer: Byttebørs/byttedag/bytte ting lokalt,                  solceller, rewilding (slå ikke græsset), vindmøller ved motorvejen.    

             Det er vigtigt at tydeliggøre små konkrete mål og turde at prøve ting af. 

             Kulturcenter Mariehøj bliver fra aug. 2024 og et år frem et delemobility

             hotspot, hvor løbehjul, cykler og biler stilles til rådighed. Der kommer flere

             af sådanne hotspots i Rudersdal. 
             snup-en-delecykel-eller-en-delebil-i-stort-eu-projekt 

             Rudersdal Frivilligcenter begynder et omstillingsnetværk
             omstillingsnetværk      

            Klimasekretariatet søger lige nu Klimafamilier.

            Foreninger er velkomne til at kontakte Klimasekretariatet for at få idéer til,               hvordan de som forening kan arbejde med klima, grøn omstilling. 

            Foreningerne kan også kontakte Klimasekretariatet, hvis de vil dele deres

            erfaringer: Marie Aarup maaarup@rudersdal.dk 72682404 og Katrine    

            Vestergaard kvp@rudersdal.dk 72682431.

    • Bordet rundt – idéer og ønsker fra foreningerne

      Dansk Syrisk forening har gang i et projekt med Rudersdal Musik- og Billedskole. Foreningen deltager også på Hop og Rock. 

      Ung i Rudersdal planlægger kommende sæson samt sidste skoledag. Tilmelding til sommerferieaktiviteter er i gang. Ung i Rudersdal sender deres input til kommende forpagteraftale med Helle.

      Vedbæk Garden deltager i turneringer. Garden har pt 57 medlemmer. Kroket har tidligere fremsendt rettelser til hjemmesiden - de er endnu ikke på hjemmeside. Kælderskakt ved lokale må gerne tømmes for blade.

      Ældre sagen påpeger de høje priser hos cafeen. Ros til serviceteam.

      Rudersdal BevægelseAkademi havde før mødet fremsendt mail med ønske om lydisolerende dør ind til Teatermejeriet samt ændringer af skilte rundt omkring på Mariehøj samt på hjemmeside. Ung i Rudersdal står stadig som værende i Backstage.

    • Nyt fra Serviceteam, Maria og Helle 

      Serviceteamet var repræsenteret ved Brian. Brian gav en kort præsentation af sig selv. 

    • Sæsonfordeling 

      Taget til efterretning uden kommentarer. 

    • Evt. 

      Ung i Rudersdal kommer med en opfordring til alle - husk at afbooke lokaler, hvis man ikke skal bruge dem. 

      Der var et spørgsmål om den tidligere udmeldte flytning af børnehave - Der er intet som tyder på, at der sker noget der – der er pt ro på.

Retningslinjer for brugerråd på Kulturcenter Mariehøj

  • Brugerrådet for kulturcenter Mariehøj beskæftiger sig primært med bygningens drift og serviceniveau, samarbejder m.v. En del af kulturcentrets virksomhed er målrettet det indholdsmæssige i forhold til centrets kulturelle tilbud til kommunens borgere. Denne del af virksomheden er ikke omfattet af brugerrådets beføjelser.

  • I brugerrådet deltager: 

    • 1 repræsentant der er udpeget af og blandt Kommunalbestyrelsen / Kultur- og Fritidsudvalget. 
    •  1 repræsentant for Kulturområdet. 
    • Bygningens tekniske serviceleder. 
    • 1 repræsentant fra hver af de faste brugere. 
    •  1-2 repræsentanter fra de foreninger / afdelinger der er tildelt sæsonbrug (valg sker for en sæson ad gangen i august måned). 
    •  Repræsentanter for selvorganiserede aktiviteter / fleksible anvendelsesformer. 
    • Øvrige indbudte. 

      De personer, der deltager fra foreninger / afdelinger samt selvorganiserede aktiviteter / fleksible anvendelsesformer, kan være forskellige fra gang til gang. Dog skal navnene på disse personer være meddelt Kulturområdet senest to arbejdsdage inden mødet. Såfremt det ønskes, kan der vælges en formand for brugerrådet.

  • Der afholdes mindst 2 årlige møder. Der kan indkaldes til ekstraordinære møder ved særlige lejligheder og akut opståede behov. Det første møde holdes i forbindelse med lokalefordelingsmødet i marts / april måned. Det andet møde afholdes efter sæsonstart i august / september måned. 

    På årets første møde vil hovedvægten, udover den kommende sæsons facilitets- / lokalefordeling, blive lagt på forslag og ønsker til det følgende års budget, herunder anlægs- og større vedligeholdelsesprojekter. På mødet efter sæsonstart vil hovedvægten blive lagt på muligheden for udtalelse til det foreliggende budgetforslag og forslag til den kommende virksomhedsplan, herunder input og ønsker til fastsættelse af mål for det kommende år. 

    Kulturområdet er forpligtet til at orientere om større kendte projekter / indkøb på møderne. Endvidere kan der på møderne debatteres almindelige større driftsmæssige projekter af almen interesse for brugerne. Forslag til møderne kan afleveres til Kulturområdet gennem hele året, dog senest 3 uger inden mødet. 

    Møderne indkaldes af Kulturområdet fire uger før og dagsorden udsendes senest 14 dage før møderne. Kulturområdet sender referat af mødet til berørte brugere og foreninger m.fl., senest 14 dage efter mødets afvikling. Kulturområdet varetager i øvrigt sekretariatsfunktionen for brugerrådet. 

  • Brugerrådet er rådgivende over for ledelsen af huset vedrørende bygningskompleksets drift, herunder aktivitetsudvidelser, større nyanskaffelser, ombygninger, ændret indretning, nyanlæg samt økonomi. Kulturområdet har ansvaret for Kulturcenter Mariehøjs drift og økonomi. Brugerrådet skal have mulighed for at udtale sig om virksomhedsplanen / den interne kontrakt samt budgettet, som angår bygningskomplekset. Brugerrådet deltager i fastlæggelsen af husets sæsonanvendelse i henhold til gældende retningslinjer, der er godkendt af Kommunalbestyrelsen.

  • Disse retningslinjer træder i kraft den 1. januar 2014. Samtidig med disse retningslinjers ikrafttræden bortfalder den hidtidige version af disse retningslinjer.

Beredskabsplan 2024

Se hvad du skal gøre i tilfælde af akut hændelser på Kulturcenter Mariehøj.

Beredskabsplan