Kunst på Mariehøj
Kunstnere med lokal tilknytning har lagt navn til vores lokaler. Du kan se deres værker rundt omkring i de lokaler, der er opkaldt efter dem.
Her kan du se kunst
Ved caféområdet udstiller lokale kunstnere næsten hele året (læs mere nederst på siden). Dertil kan du ofte se malerskolernes arbejder på gangene.
I det område, der hedder Storm P., findes der et vægmaleri opført af Ida Gantriis i 2017. Motivets tema er Storm P.-tegninger.
Ved hovedindgangen står skulpturen 'Bogen' af billedhugger Sys Svinding.
I Griegsalen findes et maleri af Søs Brysch, der er farvelagt under en koncert med Mazel Klezmer Band. Værket er midlertidigt udlånt af kunstneren.
Dertil kan du se værker af kunstnere med lokal tilknytning i lokalerne opkaldt efter dem. En musiksal er opkaldt efter komponisten Edvard Hagerup Grieg og en anden komponist, J.P.E. Hartmann, har lagt navn til atriumgården ved musikskolen. Læs mere nedenfor.
Per Kirkeby, 1938-2018
Per Kirkeby var en internationalt anerkendt dansk maler, digter, filmmager, grafiker, billedhugger og geolog. Kirkeby er mest kendt for sine abstrakte malerier i storformat og kulisseagtige murstensskulpturer, som findes i mange danske og tyske byer. Kirkeby har desuden udsmykket loftet i Den sorte Diamant, den ene af to rotunder på Geologisk Museum samt udformet bronzeskulpturer til Operaen i København.
I sine ungdomsår kom Kirkeby en del i Birkerød, hvor hans far boede på Lindevangsvej. ”Det gule hus”, kaldte Per Kirkeby det i et af de malerier, som han malede i 1957.
Ind i mellem malede han i faderens hus, hvilket på et tidspunkt resulterede i et forholdsvis stort antal værker på masonitplader, som stod opbevaret i kælderen. Da Per Kirkeby var på en rejse til USA, brugte faderen en stor del af de mange bemalede masonitplader til at fyre op med - gudskelov gik ikke alle disse tidlige værker op i røg, og i dag er Rudersdal Kommune i besiddelse af to af værkerne.
Christine Swane, 1876-1960
Christine Swane, der var søster til maleren Johannes Larsen, var gift med maleren Sigurd Swane indtil 1920, hvor parret blev skilt.
Efter skilsmissen erhvervede Christine sig et mindre sommerhus på Tornevangsvej i Birkerød, hvor hun boede i sommermånederne med sin søn Lars og sin søster Rie. I 1930’erne fik hun bygget et moderne hus i funkis-stil på Skovgårdsvej. Huset beskrives som ”det æblegrønne hus med de store vinduers lysindfald og med gule indvendige vægge”.
Med opførelsen af det nye hus kunne Christine Swane, sønnen Lars og søsteren Rie bo i Birkerød hele året. Søsteren passede husholdingen, hvilket gav Christine mulighed for udelukkende at koncentrere sig om maleriet og keramikken. I begyndelsen af sit virke var motivvalget primært blomster, men efter skilsmissen udfoldede hun i højere grad sit eget, særprægede billedsprog i kølige blå og grønlige farver med kubistiske træk.
Motiverne fandt Christine Swane i haven og i de mange opstillinger med blomster og ting i hjemmet. Også det nære lokalområde blev skildret på lærredet.
I 1943 modtog Christine Swane den anerkendte Eckersberg Medalje for billedet Birkerød Sø.
Richard Mortensen, 1910 – 1993
Richard Strange Mortensen var en dansk maler, grafiker og professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi (1964-80). Richard Mortensen havde stor betydning for det abstrakte maleri i Danmark. Hans værker hænger bl.a. på Statens Museum for Kunst, Louisiana og Nordjyllands Kunstmuseum. Han er desuden rigt repræsenteret på mange europæiske museer.
Richard Mortensen boede i Birkerød af flere omgange – fra 1934-35, fra 1942-47 og igen i en kortere årrække fra 1964, hvor han bosatte sig på Højbjergvej. Når han senere i livet tænkte tilbage på årerne i Birkerød, beskrev han dem som nogle af de bedste i hans liv. Han betegnede Birkerød som byen mellem de store skove og som et sted, hvor man respekterede hinanden og kom hinanden ved.
Richard Mortensen var gode venner med den lokale frisør på Kongevejen. I frisørsalonen kunne man i mange år opleve skiftende udstillinger med værker af Richard Mortensen, og værkerne kunne købes for et par hundrede kroner stykket. I den lange periode, hvor Richard Mortensen boede i Paris, sendte han regelmæssigt store ruller med værker hjem til Danmark adresseret til: ”Barberen i Birkerød fra Morten”. Værkerne kom altid frem og blev hængt op i salonen.
Bo Bojesen, 1923-2006
Bo Bojesen var satiretegner og havde et livslangt samarbejde med Politiken. Her kommenterede han med præcision og humor aktuelle begivenheder og spiddede tidens politikere. Ved siden af ”Dagens tegning” i Politiken udfoldede han sig også i ”Blæksprutten” og i bogillustrationer.
Bo Bojesen bosatte sig i Birkerød i 1949 og boede der frem til sin død. Thorsvej dannede rammen om hans hjem, men i de sidste år boede han i lejlighed på Bregnerødvej, hvor han havde udsigt ud over Birkerød ø.
Trods Bo Bojesens daglige, skarpe kommentarer til det politiske, sociale og kulturelle liv såvel i Danmark som i udlandet, levede han som privatperson et tilbagetrukket liv væk fra offentligheden. Af familien bliver han beskrevet som en meget blufærdig person.
Ebba Breda, 1893-1950
Sammen med sin mor og søster boede Ebba Breda i villaen Lille Frederikslund i Holte fra ca. 1932 og frem til sin død. Lille Frederikslund fungerede primært som sommerbolig for de tre damer.
Et besøg på Lille Frederikslund var som at blive hensat til et herregårdsliv fra svundne tider - rigt indrettet med fornemme møbler og Ebbas malerier på væggene.
Før Ebba Breda bosatte sig på Lille Frederikslund med sin søster og mor, havde hun i mange år opholdt sig i Paris. Her modtog hun undervisning i miniaturemaleri samtidig med, at hun forsøgte at skabe sig en karriere som kunstmaler. Efter hjemkomsten til Lille Frederikslund forsatte hun med at male. Motiverne var hovedsageligt søsteren, haven og utallige blomsteropstillinger – hvilket viser den forholdsvis begrænsede verden, hun levede i.
I 1972 stiftede søsteren Aase Breda ”Fonden for malerinden Ebba Bredas kunst”. Som en del af fonden indgår sidenhen udstillingsstedet Gl. Holtegaard, hvorved fonden skifter navn til Gl. Holtegaard-Breda Fonden. Den driver i dag kunsthallen Gl. Holtegaard.
Storm P., 1882-1949
Robert Storm Petersen – bedst kendt som Storm P. - var både maler, forfatter, skuespiller og ”opfinder”. Først og fremmest var han kendt for sine mange vittighedstegninger og humoristiske aforismer – bl.a. var han ophavsmanden til Peter Vimmelskaft, Peter & Ping samt De tre små mænd.
En stor del af årerne under 1. verdenskrig var Storm P. bosat i en række værelser på Mothsgården i Søllerød sammen med sin første kone – den 23 år ældre ”Mads” (Lydia Clementine Anglica Sørensen).
På Mothsgården holdt Storm P. af at sidde i dagligstuens sofa med en pibe i mundvigen iført sin røde jakke med husarsnore, som hans kone havde syet til ham. Kom man på uventet besøg, fik man tilbudt en kop kaffe og en fedtemad med salt, som blev indtaget på en træstol i køkkenet.
Storm P. var gode venner med nabogårdens fire drenge og bidrog, så længe han boede på Mothsgården, med tekst og illustrationer til skolebladet, som drengene var medansvarlige for på Nærum Kostskole.
Edvard Hagerup Grieg, 1843-1907, komponist
Edvard Grieg var en norsk komponist og pianist. Han er en af de få nordiske komponister, der har opnået verdensberømmelse. Blandt hans mest kendte kompositioner er musikken til Henrik Ibsens Peer Gynt samt hans – i øvrigt eneste – Klaverkoncert i A-mol op. 16.
Edvard Grieg var en god ven til den danske komponist Emil Hartmann. De havde mødt hinanden under et af Griegs mange ophold i Danmark.
Et besøg på Mothsgården i Søllerød i 1868 blev noget ganske særligt. Emil Hartmann havde lejet to mindre værelser til Grieg, hans hustru Nina og deres nyfødte datter Alexandra.
Det blev en sommer med afslappede morgener i familiens skød, komponistarbejde om eftermiddagen og aftener på Søllerød Kro i vennerne Emil Hartmanns og Edmund Neuperts selskab.
Det var denne sommer, i værelserne på Mothsgården, at Grieg komponerede Klaverkoncert i A-mol op. 16.
J.P.E. Hartmann, 1805-1900
Johan Peter Emilius Hartmann er med langt over 100 kompositioner en af de betydeligste komponister Danmark har haft. Hartmann oplevede gennem sit lange liv store skift i de herskende musikalske stilarter – fra wienerklassik til senromantik- hvilket kom til at præge hans enorme produktion af sange, operaer, sonater, koncertstykker m.m. Af kendte værker kan nævnes operaerne ”Ravnen” og Liden Kirsten”, der begge havde tekst af H.C. Andersen samt og sangen ”I Sne staar Urt og Busk i Skjul”.
J.P.E. Hartmann havde en lang årrække (ca.1873 – 1899) sommerresidens på Justinelyst – også kaldet Luxdorphs gård – ved Nærum Gadekær.
I Nærum fandt Hartmann tid og ro til at komponere, men der blev også tid til at være sammen med familie og venner. En særlig gruppe besøgende, som vendte tilbage år efter år, var koret fra Vor Frue Kirke, hvor Hartmann var organist. Det foregik altid livligt med mad, drikke, taler og sang – til stor glæde for både værten og hans kone.
Sammen med Emma Hartmann fik J.P.E. Hartmann sønnen Emil Hartmann, som siden bosatte sig først på Carlsminde (1874 – 1881) og derefter på Mothsgården i Søllerød.
Udstil på Mariehøj
Er du borger i Rudersdal Kommune, og laver du billeder, fotokunst eller skulpturer på hobbyplan? Så har du mulighed for at udstille dine arbejder på Kulturcenter Mariehøj i caféområdet og på Kulturgangen. Udstillingerne skifter hver måned.
Kontakt kunstkonsulent Katrine Thygesen, tlf. 72 68 56 09 mail: katt@rudersdal.dk